HULP ADVIES INFORMATIE VOOR CLIËNTEN VAN ORIONIS EN ALLE MINIMA OP WALCHEREN
BEL ONS
×
BEL ONS
  • Start
  • Over de SCW
    • Privacystatement
  • Nieuws
    • Eenvoudige uitleg
    • Informatieve videos
  • Spreekuur en contact
    • Contactformulier
    • Kalender
  • Nieuwsfeeds
  • Vacature
  • SCW actueel
BEL ONS
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Nieuws
  4. Advies SCW plannen uitvoeren armoedebeleid Middelburg

Advies SCW plannen uitvoeren armoedebeleid Middelburg

Gegevens
Categorie: Nieuws en informatie
Gepubliceerd: 09 januari 2019

Aan: Gemeenteraad en college van B&W Middelburg en commissie MZ. 

 

                                                                                                                   Vlissingen, 7 januari 2019 

                                                                                                                                                           

Betreft:  
Gevraagd advies Sociale Cliëntenraad Walcheren ; 
Raadsvoorstel gewenste situatie Middelburg voor uitvoering in het sociaal domein vanaf 2020 - 
N.a.v. “Gewenste situatie Middelburg 2020 en verder - uitgangspunten voor toegang in het sociaal 
domein in het algemeen en Jeugdwet en Wmo in het bijzonder”. 

 

Geachte lezer,  

 

De SCW heeft kennis genomen van dit voorstel . Wij beperken ons in dit advies tot het terrein van 
onze bevoegdheid,   namelijk de Participatiewet, Werk en Inkomen, het onderliggend  sociaal beleid 
en het  minimabeleid. Ons advies moet echter wel in de context van het hele voorstel worden gezien. 

 

Inleiding: 

De decentralisatie van het sociaal domein is één van de belangrijkste gemeentelijke taken; hier grijpt 
de gemeente het diepst in het privéleven van de inwoners in, en er gaat  veel gemeenschapsgeld in 
om.  Dat verdient een zeer zorgvuldige en gewetensvolle inzet van alle betrokkenen. 

De Walcherse samenwerking in het sociaal domein is op achterstand geraakt.
We kunnen ons voorstellen dat de stap om op het terrein van WMO en Jeugd samen te gaan werken
een grotere was dan voor de Participatiewet , Werk en Inkomen. 
Het valt bij lezing van dit raadsvoorstel op dat de  lessen en conclusies van de
Rekenkamer Middelburg en Vlissingen (2016)   bij deze herstart niet ter harte worden genomen.
Er is helaas geen frisse wind gaan waaien, dezelfde gebreken zijn vanaf het begin in de kiem aanwezig.
Onder dezelfde architectuur als eerst wordt een fraai geschilderd  ontwerp
(met deze keer de gordijnen van Orionis) aangeboden,
maar het bouwplan en de  berekeningen ontbreken.
Het lijkt ons een slecht idee nu al de piketpaaltjes te slaan.
Het is veel te vroeg voor het voorgestelde   point of no return. 
We maken ons ernstig zorgen over deze aanpak. 

In het licht van de  komende wijziging  van de WMO is het verstandiger de samenwerking te zoeken.  
Samenwerking was al  niet vrijblijvend, het is een doelstelling van de decentralisatie. De door het Rijk 
gewenste schaalgrootte is 100.00 inwoners. Samenwerking kan door de minister elk moment 
dwingend worden opgelegd. Met dit voorstel dicteert Middelburg de voorwaarden en hebben de 
andere Walcherse gemeenten het nakijken. Ze mogen  achteraf tekenen bij het kruisje of afhaken.  

Het is beter  eerst gezamenlijk een duidelijke doelstelling te formuleren. Wat wil Walcheren nu 
eigenlijk bereiken? Werk vervolgens vanuit een open instelling gezamenlijk aan een goed uitgewerkt 
en financieel onderbouwd voorstel met heldere afspraken. Een voorstel waarin iedereen zich kan 
voldoende kan vinden omdat alle betrokkenen (cliënten, professionals, politiek) op een open en 
oprechte wijze  bij de totstandkoming betrokken worden. We verwijzen  in verband met dit laatste 
nadrukkelijk  naar ons slotwoord over de gang van zaken rond dit raadsvoorstel.  

 

 

Advies: 

Het college stelt voor om onder andere te besluiten met ingang van 2021 het volgende beleid vorm 
te gaan geven:  

De wettelijke toegang voor de inkomensvoorzieningen voor zover het de bijzondere bijstand,  lokale 
minimaregelingen en schuldhulpverlening betreft en het verstrekken van de beschikkingen daarvoor 
weg te halen bij Orionis en onder te brengen in de voorgestelde opzet.  

 

 
De SCW adviseert de onderdelen over de bijzondere bijstand, lokale minimaregelingen en 
schuldhulpverlening en het verstrekken van beschikkingen daarvoor uit het raadsvoorstel te halen. 

 
  

Argumenten: 

Daarvoor dragen we de volgende argumenten aan:

Ten eerste:  

Orionis Walcheren is een gemeenschappelijke regeling, en wat dat inhoudt wordt in dit voorstel 
nadrukkelijk niet besproken. De gemeente is  gebonden aan de overeenkomst die zij in 2014 heeft 
ondertekend.  

Het voorstel de schuldhulpverlening en het armoedebeleid zelf uit te gaan voeren is wettelijk gezien 
onder deze overeenkomst onmogelijk. Daarvoor moet eerst de regeling  gewijzigd worden. Dat kan 
de gemeente niet alleen beslissen. Daar is een tweederde meerderheid ( twee gemeenten) voor 
nodig.  

Als de gemeente geen medestander vindt voor de wijziging en toch wil doorzetten, kan de gemeente 
uit de regeling treden. Alvorens dat te besluiten,  raden wij de raad aan zich in de regeling te 
verdiepen. Er zijn  voorwaarden aan uittreding verbonden.  De gemeente zal als ze  uittreedt onder 
andere verantwoordelijk zijn voor de hele Participatiewet. 

 

In  “ De gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren per 1 januari 2014 “  staat onder meer  het 
volgende: 

In hoofdstuk 2 artikel 6.1 - Alle taken en bevoegdheden die bij of krachtens de WGS (Wet 
Gemeentelijke Schuldhulpverlening), WSW, PW (Participatiewet), en de WWB en de daarbij 
behorende of algemeen verbindende voorschriften aan de raad, het college of de burgemeester zijn 
opgedragen, inclusief het vaststellen van verordeningen, die op grond van de WGS, WSW, PW en de 
WWB en de daarbij behorende of aanverwante algemeen verbindende voorschriften aan de raden en 
colleges van de deelnemende gemeenten toekomen, worden, voor zover de WGS, WSW, PW, de WWB 
en de daarbij behorende en aanverwante algemeen verbindende voorschriften het toelaten ( en de 
wet, die het betreft niet is ingetrokken dan wel overdracht van bevoegdheden niet meer mogelijk is), 
aan Orionis Walcheren is overgedragen. 

 

In hoofdstuk 2 artikel 6.3 -  Voorts wordt door de deelnemende gemeenten aan Orionis Walcheren de 
uitvoering opgedragen van : 

     a.    De Bijzondere Bijstand/Minimabeleid, op basis van het beleid  dat ter zake door de 
           deelnemende gemeenten is vastgesteld;    
     b.    ( . . . )  

 

In hoofdstuk 12 artikel 30.1 - De regeling wordt gewijzigd, indien de raden en colleges van tweederde 
van de deelnemende gemeenten daartoe eensluidend besluiten. 

In hoofdstuk 12 artikel 29.4 - Elke gemeente kan bij besluit van de raad en het college bepalen dat de 
deelneming aan deze gemeenschappelijke regeling wordt opgezegd. 

 
Ten tweede:  

Aan het op de voorgestelde manier - apart van Orionis - uitvoeren van de schuldhulpverlening en het 
armoedebeleid zullen hoge extra kosten verbonden zijn.  Wij denken  aan eigen medewerkers, eigen 
digitale systemen, eigen bezwaar- en juridische procedures, een eigen uitvoering van controle, 
terugvordering en verhaal van onterecht verleende  bijzondere bijstand ( het rijk verplicht de 
gemeente daartoe), een eigen privacywaarborg, eigen archivering, een eigen website die aan alle 
toegankelijkheidseisen voldoet, een eigen inkomenstoetsing en -controle. U gaat alles opnieuw 
moeten doen wat bij Orionis al bestaat.  U moet het ook dubbel blijven doen en betalen want u blijft 
immers bij Orionis voor de rest van de Participatiewet. Als u uittreedt gaat u een heel nieuwe eigen 
sociale dienst opbouwen met alles wat daar bij komt kijken. 

 

Onder andere de volgende zaken komen in het voorstel  niet aan de orde: 

1.Wat is de bedoeling met de Kredietbank? Deze valt nu onder Orionis, is nu in bepaalde gevallen 
voorliggend op  bijzondere bijstand en speelt ook een rol in de schuldhulpverlening. Hoe gaat dat 
geregeld worden? 

2. De Participatiewet kan budgetbeheer als voorwaarde voor een uitkering opleggen. Hoe gaat u dat 
in de praktijk organiseren als u de schuldhulpverlening loskoppelt? 

3. Wat wordt er precies bedoeld met “de lokale minimaregelingen”? Dat blijft vaag.  Fonds Cultuur 
Sport Onderwijs,individuele inkomenstoeslag, vrijwilligerspremie, studietoeslag, de collectieve 
zorgverzekering, chronisch ziekentoeslag , wat gebeurt daar allemaal mee?  

4. Een aantal minimaregelingen is gerelateerd aan de uitvoering van de Participatiewet.  Ze hebben  
een relatie met de handhaving  en controle van de bijstandsuitkering. Hoe wilt u dat gaan regelen? 

5.Hoe gaat u de noodzakelijke gegevens voor de inkomenstoetsing  verzamelen;  vanwege de privacy 
(AVG) kunt u die gegevens niet bij Orionis ophalen. 

6.Wat haalt u zich op de hals aan kosten, complexiteit in de uitvoering, de gegevensdeling, en aan  
ongemak voor de burger? 

 

Ten derde: 

De waarde van continuïteit en gestage verbetering moet niet worden onderschat. Niet voor de 
burger, niet voor het bestuur, en niet voor de medewerker.  

Wat betreft de decentralisatie en het sociaal domein is er op het gebied van de toegang tot de 
Jeugdwet en de Wmo veel onrust geweest. Vanaf 2012 zien we in brede streken geschilderde 
plannen voor ontschotting, cocreatie,de Kanteling,Walcheren voor Elkaar, Souburg voor Elkaar, 
Porthos  als het loket voor alle zorgvragen,  en meer. Visies en voorstellen volgen elkaar op.  Maar 
wat is er van terecht gekomen?   De Walcherse samenwerking op het gebied van de zorg is gestrand 
en in 2019 begint alles opnieuw.  

 
Dat contrasteert sterk  met de samenwerking op het gebied van de Participatiewet ,  het 
armoedebeleid en de gemeentelijke schuldhulpverlening die wel geslaagd mag heten.   De regeling op 
dit gebied bestaat nog steeds,  er staat een functionerende organisatie. Natuurlijk is die voor 
verbetering  vatbaar. Daar wordt stelselmatig en in zeer regelmatig overleg met de cliëntenraad aan 
gewerkt. Wij hebben hoge verwachtingen van de nieuwe aanpak die in 2019 plaats gaat vinden.   Er is 
geen enkel  rationeel argument te bedenken om dat te ontwrichten.   De reorganisatie van 2013 was 
ernstig genoeg.  

  

Ten vierde:  

Bij Orionis zijn veruit de meeste gebruikers van de  schuldhulpverlening en het armoedebeleid al in 
beeld. We hebben  begrepen dat 75% van de aanvragers van een regeling uit het armoedebeleid een 
bijstandsuitkering heeft. (Anderzijds was de overlap  bij   Porthos met de bijzondere bijstand in 2016 
minder dan 10%.)   Middelburgse cliënten van Orionis moeten in de plannen van het college via twee 
loketten in hun inkomen gaan voorzien. Dat is zeer ongewenst, want discriminerend en niet in hun 
belang.  

Inkomensondersteuning is naast toeleiding naar werk een kerntaak van de Participatiewet. Die twee 
horen bij elkaar.  De persoon die met jou praat over mogelijkheden voor werk praat ook met je over 
inkomen. Als er geen werk is er een vangnet in de vorm van uitkering en aanvullende 
inkomensondersteuning. 

 

Ten vijfde: 

De  argumenten van handhaving- en regelgestuurd werken vinden we gezocht en niet ter zake. We 
lezen als reden om het armoedebeleid en de schuldhulpverlening bij Orionis weg te halen het 
volgende: 

“We zouden verwarring creëren wanneer we tegelijkertijd een zorggestuurde benadering zouden 
vragen.”  

Waar komt deze wetenschap vandaan?  Er is per slot van rekening nooit met Orionis over dit voorstel 
gesproken - zie ons slotwoord.  

De  redenering over het regelgestuurd uitvoeren en handhaven in de Participatiewet en het uitvoeren 
van het armoedebeleid gaat mank. Handhaven is inherent aan de Participatiewet. De uitvoering van 
het armoedebeleid geschiedt volgens regels die door de gemeenten zijn vastgesteld. Overigens; ook 
als er misbruik wordt gemaakt van de Wmo wordt er gehandhaafd.  

Maar veel belangrijker: De Participatiewet vervangt niet alleen de WWB (Wet Werk en Bijstand)  
maar ook de WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) en  grotendeels de Wajong  (Wet werk en 
arbeidsondersteuning jonggehandicapten).  Mensen die onder de Participatiewet vallen zijn veelal 
kwetsbaar; de  ondersteuning  die zij nodig hebben vormt de basis van de Participatiewet. 
Bijvoorbeeld: 15% van hen heeft een GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg)-achtergrond.  
Dus hoezo verwarring?  Orionis is prima in staat om wettelijke eisen en zorgaspecten in één benadering te 
combineren.   Dat hoort gewoon bij de uitvoering van de Participatiewet. 

Het is daarom heel vreemd om één van de gedecentraliseerde wetten ( en de mensen ) op te breken 
en gedeeltelijk uit te sluiten van de gemeentelijke  visie op het sociale domein met het  vergezochte 
excuus dat Orionis in de war zou raken als ze zorg zou moet verlenen . Het is  onbegrijpelijk om voor 
te stellen  inkomensondersteuning weg te trekken bij de wet voor werk en inkomen.  En de rol van  
werk en toeleiding naar werk als  belangrijk onderdeel van in de gemeentelijke visie te negeren. 

 

Ten zesde: 

Dit onderdeel van het raadsvoorstel  is zonder overleg met betrokkenen  tot stand gekomen. De SCW 
is niet gehoord bij de beleidsontwikkeling. Dat is tegen de wet en tegen de verordening. De 
deskundigheid van Orionis op deze terreinen is ook nooit geraadpleegd. De Ondernemingsraad van 
Orionis is niets gevraagd.  Deze partijen hadden hun inbreng bij  de voorbereiding van het voorstel 
moeten hebben.  

 

Wij vinden dit voldoende redenen om van het voornemen in het raadsvoorstel af te zien.  

 

 

Wij vragen verder om tenminste de voornemens  betreffende  de schulphulpverlening en het 
armoedebeleid eerst veel beter op haalbaarheid en  wenselijkheid te onderbouwen. Dit zou moeten  
gebeuren in overleg met alle betrokkenen. In de eerste plaats met de andere Walcherse gemeenten 
maar ook met de SCW en met gebruikmaking van de expertise van de huidige uitvoerder. 

Daarbij past  het ook de te verwachten financiële gevolgen voor de gemeente Middelburg van 
wijziging van de gemeenschappelijke regeling Orionis Walcheren en de te verwachten kosten van de 
aanpak door de  Rekenkamer Vlissingen en Middelburg te laten doorrekenen.  

Als de gemeente wil overwegen uit de gemeenschappelijke regeling Orionis te treden is het 
verstandig om de kosten van de vereffening en de financiële gevolgen van de uitvoering van de 
Participatiewet door de gemeente Middelburg  door de Rekenkamer in kaart te laten brengen.  Dat 
zal helderheid bieden voor een eventuele discussie. 

 

Het weghalen van schuldhulpverlening en armoedebeleid bij Orionis heeft niet onze voorkeur. De 
uitvoering verloopt behoorlijk soepel en gaat steeds beter , eenvoudiger en klantgerichter.  Er zijn 
wel klachten maar die gaan vooral over  het toekennen van bijzondere bijstand, met name de 
medische kosten. De beleidsregel verhindert vergoeding daarvan. Dat is ook een belangrijke oorzaak 
van financiële  problemen. De meest voor de hand liggende, goedkoopste en meest effectieve 
oplossing is een wijziging van de beleidsregel. De beleidsregel wordt door de gemeente vastgesteld. 
De gemeenteraad kan het college opdracht geven tot wijziging. 

 

In de bijlage (onderaan) vindt u dat deel van het Rekenkamerrapport waarnaar wij in de inleiding 
verwijzen. Wij vonden het verhelderend om het  naast het  raadsvoorstel te leggen. 

 

Slotwoord 

 

Wij ontvingen de stukken met het verzoek vóór 9 januari 2019 te adviseren op de valreep van de 
kerstvakantie ( woensdag, eind van de middag). Tijdens de laatste werkdagen van het jaar vielen de 
stukken bovendien onder een embargo, vooralsnog tot en met vrijdag 21 december.  De opgegeven 
reden; de stukken waren nog niet naar de raad.   

Natuurlijk waren de stukken  nog niet naar de raad.  De SCW adviseert over  beleid in voorbereiding. 
Het is normaal dat wij voorstellen zien die de gemeenteraad nog niet hebben bereikt. En de SCW 
gaat daar vanzelfsprekend zorgvuldig  mee om. We hebben nog nooit een embargo opgelegd 
gekregen. 

                                                                              
Wij hebben tegen het embargo geprotesteerd, en de 20e  is het opgeheven. Alleen daardoor is het 
nog voor de vakantie aan Orionis gestuurd. Te laat om het met de medewerkers te delen. 

        
De 21e  stonden de plannen in de PZC  als zijnde een feit en op de gemeentelijke website. 
Medewerkers van Orionis mochten de plannen met hun werkzaamheden in de krant lezen. Dat 
vinden wij een kwalijke zaak, zo ga je  niet met mensen om.  

Wij zijn op een ernstige manier bij onze werkzaamheden gehinderd. Aan de behandeling ziet men het 
oordeel. Blijkbaar zijn (de medewerkers van) Orionis en de cliënten van de Participatiewet, het 
armoedebeleid en de schuldhulpverlening het soort burgers waarmee je niet hoeft te praten.   

 

 

Vorig artikel: Dienstverlening Orionis Walcheren per 15 januari alleen op afspraak Vorige Volgende artikel: Automatische betaling Fonds Cultuur, Sport en Onderwijs in februari Volgende

Vacature; doe en denk je mee met ons mee?

Doe en denk je mee met ons mee? We hebben met name plaats voor nieuwe leden uit gemeenten Vlissingen en Veere. Maar reageer ook gerust als je in gemeente Middelburg woont. De SCW komt op voor de belangen van cliënten van Orionis (bijstandsgerechtigden en alle Walcherse minima, maar bijvoorbeeld ook mensen die beschut werken.) Dat doen we door overleg met en adviezen aan Orionis en de Walcherse gemeenten. Ook bieden we hulp, informatie en advies aan clienten via onze spreekuren. Zo spreken en helpen we veel mensen uit de doelgroep. Dat helpt ons ook bij het bundelen van signalen. De SCW biedt een fijn team met behulpzame leden. Er zijn verschillende manieren waarop je je bij de SCW kunt inzetten. Je krijgt de gelegenheid om workshops te volgen om je kennis te vergroten. Er is een kostenvergoeding en er wordt bijvoorbeeld een laptop/tablet voor de vrijwilligerswerkzaamheden beschikbaar gesteld. (Reële extra kosten kunnen gedeclareerd worden.) Voorafgaand aan het lidmaatschap is er een kennismakingsperiode waarin we samen ontdekken of het lidmaatschap iets voor je is. Spreekt dit je aan? Neem dan eens contact op via het vacatureformulier. De SCW is een vertegenwoordiging voor en door cliënten. Wij nodigen dan ook nadrukkelijk cliënten die ervaring hebben met de Participatiewet en met een laag inkomen uit om te reageren op de vacature!

Uitkeringsdata Orionis en data toeslagen Belastingdienst

  • Data inkomstenbriefje en uitkeringsdata Orionis 2025 
  • Uitbetalingsdata toeslagen Belastingdienst 2025

Informatie hoogte uitkering

  • Algemene informatie minimumloon
  • Hoogte uitkering 2024 en normen minimaregelingen Walcheren
  • Schatting belastbaar inkomen 2025
  • Schatting belastbaar inkomen 2024
  • Schatting belastbaar inkomen 2023
  • Schatting belastbaar inkomen 2022
  • Uitkeringsbedragen per 1 januari 2025
  • Uitkeringsbedragen per 1 juli 2025

Inkomen, vermogen en hoogte van toeslagen

  • Inkomen en hoogte zorgtoeslag per maand
  • Vermogen en zorgtoeslag
  • Overzicht informatie huurtoeslag
  • Vermogen en huurtoeslag

Kom je er met de zorgverzekeraar niet uit?

SKGZ is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor de zorgverzekeringen. Lees meer.

Deze app maakt een tekst eenvoudiger

Lees Simpel App. Helpt mensen om moeilijke brieven te lezen. Klik hier.

Huurdersmeldpunt

Sinds 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Hier kunnen huurders of woningzoekenden (anoniem) terecht met vragen of klachten over het gedrag van hun verhuurder.

  • Middelburg
  • Veere
  • Vlissingen

Giftenbeleid Walcheren

Krijgt u wat boodschappen of geld als extraatje of om u te helpen? Dit is een gift. U hoeft dit pas door te geven aan Orionis als de gift meer is dan
€ 1200 per kalenderjaar. Giften van bijvoorbeeld de Voedselbank, stichting Riki en Leger des Heils tellen niet mee en hoeft u niet door te geven.
De regels over giften en bijstandsverlening staan in beleidsregels. Deze beleidsregels zijn gepubliceerd en te lezen op de website overheid.nl

Het giftenbeleid regelt de voorwaarden en het bedrag aan giften dat wordt vrijgelaten. En wanneer smartegelden en schadevergoedingen worden vrijgelaten. Het is geen minimaregeling.

Juridisch Loket op Walcheren

Het Juridisch Loket vindt u in de Bibliotheek in Middelburg

Zoeken


Veilig online

  • Informatie en cursussen over veilig internet gebruik

Wat verandert er voor mij in 2025

Check het hier

Moelijke taal

Klik hier voor Het Meldpunt Moeilijke Taal

Sociaal Juridische Kaart

  • https://sociaaljuridischekaart.nl/

Jaarverslagen

  • Hier vindt u ons jaarverslag 2017
  • Hier vindt u ons jaarverslag 2018
  • Hier vindt u ons jaarverslag 2019
  • Hier vindt u ons jaarverslag 2020/2021
  • Hier vindt u ons actuele overzicht

Toeslagen; hulp bij herstel voor gedupeerden

  • https://herstel.toeslagen.nl/
  • https://www.gelijkwaardigherstel.nl
  • Brede ondersteuning gedupeerden Middelburg & Veere
  • Brede ondersteuning gedupeerden Vlissingen

(Minima)regelingen op een rij

  • Laag inkomen en weinig vermogen
  • Gratis Dal Vrij abonnement
  • Bijzondere bijstand 
  • Individuele inkomenstoeslag
  • Chronisch zieken/gehandicapten
  • Zorgverzekering Gemeenten
  • Fonds Cultuur, Sport en Onderwijs
  • Volwassenfonds-sport-en-cultuur
  • Studietoeslag 
  • Jeugdfonds Sport en Cultuur
  • Kinderopvang medische indicatie
  • Lening aanvragen
  • Vrijwilligerspremie
  • Kwijtschelding
  • Andere organisaties
  • Toeslagen
  • Kinderbijslag
  • Dubbele kinderbijslag

Noodfondsen e.d.

  • Kleding nodig?
  • Individuele hulpverlening langdurig zieke of gehandicapte personen in financiële nood
  • Papefonds*
  • Voedselbank
  • Kledingbank
  • Leger des Heils
  • Kinderkosten (via St. Leergeld)
  • Speelgoedbank
  • Stichtinggoedvoorelkaar
  • https://cityseeds-middelburg.nl/
  • https://onlinedierenvoedselbank.nl/

*Let op: we hebben begrepen dat er bij Papefonds één keer aangevraagd mag worden. Doe je zelf niet tekort bij die ene aanvraag.

Wat mag de sociale recherche?

  • Informatie over onderzoek naar fraude door de Sociale Recherche

Woonlasten berekenen

  • Welke huur kunt u betalen? Bereken het hier.

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) helpt burgers, bedrijven en organisaties bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie. Als u denkt dat er iets mis is met uw gegevens, neemt u altijd eerst contact op met de organisatie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Komt u er niet uit? Meld u dan bij het MFO.

Kwijtschelding Sabewa

De SCW helpt, neem gerust contact op.

Samen sterker

teacher and group diverse students classroom, inclusion
teacher and group diverse students classroom, inclusion vector illustration
group of people back with we can do it message in speech bubble
group of people back with we can do it message in speech bubble vector illustration design

Woon je met partner, familie en/of andere medebewoners?

Klik hier voor informatie over jouw situatie

Signalenrapport cliënten

  • Cliëntcontactrapportage 2017
  • Cliëntcontactrapportage 2018
  • Cliëntcontactrapportage 2021

DISCLAIMER & VERANTWOORDING

Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Afbeeldingen (behalve foto's en het SCW logo) op deze website zijn afkomstig van vecteezy.com

Copyright Sociale Cliëntenraad Walcheren 2012 - 2025

Website: Marischka Duinkerken