- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
In amper een week tijd is het Noodfonds Energie leeg. De stormloop van huishoudens in energiearmoede met behoefte aan steun was enorm. Om in aanmerking te komen voor het Noodfonds gold: “op = op”. Drie op de vier huishoudens die hulp nodig hebben, grijpen daarom mis.
Henk de Graaf, directeur van Stichting Armoedefonds: “300.000 huishoudens staan nu letterlijk in de kou. Dat mag niet gebeuren.” De stichting lanceert vandaag een landelijke petitie: Armoede is geen loterij. Laat het noodfonds energie dat ook niet zijn. “Honderdduizenden huishoudens worden de dupe van een systeem waarin wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ geldt. Alsof hun bestaanszekerheid een kwestie van geluk is.”
Volgens het Armoedefonds grijpen drie op de vier huishoudens die hulp nodig hebben mis. ‘Honderdduizenden huishoudens worden de dupe van een systeem waarin 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' geldt. Alsof hun bestaanszekerheid een kwestie van geluk is’, aldus Henk de Graaf, directeur van de Stichting Armoedefonds. ‘Het kabinet maakt van rondkomen een kansspel. Daarom eisen we dat het kabinet extra geld beschikbaar stelt om álle huishoudens in energiearmoede te steunen. We begrijpen dat de sluiting teleurstellend is voor huishoudens die nog een aanvraag wilden indienen’, zei een woordvoerder van het noodfonds eerder. De ingediende aanvragen worden de komende weken behandeld.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
In mei betalen veel verzekerden van zorgverzekeraar CZ (en mogelijk ook Ohra) tweemaal hun zorgpremie. De verzekeraar verandert namelijk het moment waarop ze incasseert van de eerste van de maand naar enkele dagen eerder.
CZ zegt: ‘Nu schrijven we deze bedragen aan het begin van de maand af, rond de eerste. Vanaf mei schrijven we deze bedragen eerder af, rond de 27ste. U betaalt dan voor de maand die nog moet komen.’ Verzekerden betalen dus op 1 mei premie voor mei en op 27 mei de premie voor juni.
Dat kan met een laag inkomen voor problemen zorgen. Wie dat wil, kan iets doen. Mensen die niet willen dat het geld eerder wordt afgeschreven, kunnen dat nog tegengaan. Je kan inloggen op MijnCZ (of MijnOhra) en dan kun je gewoon de incassodatum aanpassen. Heb je hulp nodig neem gerust contact op met de SCW.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Wat is het Noodfonds Energie?
Het Noodfonds Energie is er voor jouw huishouden als je inkomen laag is en je relatief veel moet betalen voor energie. Je kunt voor zes maanden steun ontvangen bij het betalen van de energierekening. Hoe werkt het?
Het Noodfonds Energie geeft steun bij een deel van jouw rekening(en) voor gas, stroom en warmte. We kijken naar hoeveel je verdient en hoe hoog jouw energierekening is. Wie kan het aanvragen?
- Jouw huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum.
Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400 - (alleenstaande) of € 4.740 - (samenwonend). Er hoort ook 8% vakantiegeld bij. - De energiekosten van jouw huishouden zijn hoger dan 8 tot 10 procent van je bruto-inkomen per maand.
- Dit jaar kunnen huishoudens met blokaansluiting ook een aanvraag doen.
Wat heb je nodig voor de aanvraag?
Denk je dat je kans maakt op steun? Dit heb je nodig om een aanvraag te doen. Bekijk het goed, je kunt dit vast regelen. Dan kun je bij opening de aanvraag meteen doen.
- Een e-mailadres en telefoonnummer
- Alle personen in jouw huishouden boven de 18 jaar met een inkomen zijn in de buurt
- Alle personen uit het huishouden loggen in met hun eigen DigiD
- Een DigiD-account met sms-controle
- Energierekening(en) op naam van een persoon uit het huishouden*
- Het bedrag dat je vorige maand betaalde aan energie
- Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar je je energierekening betaalt
*Sommige huishoudens hebben meerdere energiecontracten. Dan betaal je aan meerdere organisaties zoals een verhuurder, een energieleverancier of een VVE. Verzamel alle gegevens van alle contracten. Je kan een contract hebben voor gas, stroom, stadsverwarming, warmte, warm water of blokaansluiting. Heb je nog geen DigiD?
Heb jij of andere volwassenen in je huishouden geen DigiD? Dan moet je eerst een DigiD aanvragen. Let op: een DigiD aanvragen kan veel tijd kosten. Ga daar zo snel mogelijk mee aan de slag. Je kan je DigiD aanvragen via de website van DigiD. Hoe doe je straks de aanvraag als het noodfonds opengaat?
- Via onze website: www.noodfondsenergie.nl
- Je kunt de app downloaden op je telefoon of de aanvraag op je computer doen.
De Sociale Cliëntenraad Walcheren biedt hulp bij de aanvraag.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Het Noodfonds Energie gaat binnen een paar weken van start. De verwachting is dat kwetsbare huishoudens met een hoge energierekening in de week van 21 april een aanvraag kunnen indienen. Uiterlijk een week van tevoren maakt stichting Tijdelijk Noodfonds Energie (TNE) bekend wanneer het loket opengaat. Voor het eerst komen ook huishoudens met een blokaansluiting in aanmerking voor steun uit het fonds.
De voorwaarden voor een aanvraag zijn hetzelfde als vorig jaar. De inschatting is dat zo’n 100.000 huishoudens steun kunnen krijgen.
Bij stichting TNE hebben zich al veel mensen gemeld met belangstelling voor het fonds. Daarom wordt huishoudens die in aanmerking komen geadviseerd op tijd voor een DigiD te zorgen en niet te lang te wachten met een aanvraag.
Hulp bij aanvraag
Er is dit jaar opnieuw geld vrijgemaakt om huishoudens te helpen die moeite hebben om zelf een aanvraag te doen. Via de Nederlandse Schuldhulproute kunnen zij worden doorverwezen naar lokale hulpverleners. Ook zijn er door vrijwilligers inlooppunten opgezet en is er ondersteuning aan huis.
Staatssecretaris Jurgen Nobel: “Ik ben blij dat het kabinet de meest kwetsbare huishoudens een steuntje in de rug kan geven via het noodfonds. Tegelijkertijd weten we dat we hiermee niet iedereen helpen met geldzorgen en een hoge energierekening. Daarom blijft dit kabinet ook kijken hoe we de energierekening op de lange termijn kunnen verlagen.”
Wie kan het aanvragen?
- Het huishouden heeft een inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat betekent dat het bruto-inkomen per maand lager is dan € 3.400 - (alleenstaande) of € 4.740 - (samenwonend). Inclusief 8% vakantiegeld.
- De energiekosten van het huishouden zijn hoger dan 8 tot 10 procent van het bruto-inkomen per maand.
- Dit jaar kunnen huishoudens met blokaansluiting ook een aanvraag doen.
Hoe aanvragen?
Alle informatie over de aanvraag is te vinden op noodfondsenergie.nl. Op deze site wordt ook gemeld wanneer de grens van het maximumaantal aanvragen in zicht komt en het loket weer sluit.
Documenten
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Vanaf 8 april 2025 kunnen inwoners van de gemeente Vlissingen met een laag inkomen een aanvraag doen om gratis met de bus te reizen.
Zij kunnen het Dal Vrij abonnement van Connexxion aanvragen. Daarmee reizen zij gratis van maandag tot en met vrijdag na 9.00 uur. En op zaterdag en zondag de hele dag.
Vlissingen verruimt het minimabeleid. Vlissingen hoopt dat inwoners meer activiteiten (kunnen) ondernemen als ze er gratis naar toe kunnen. Bijvoorbeeld om meer naar familie of vrienden te gaan, (vrijwilligers)werk te kunnen doen of om er op uit te gaan. De gemeente wil daar op deze manier aan bijdragen.
Regio’s
Het abonnement is geldig in de hele provincie Zeeland, de regio Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee. Als inwoners buiten deze regio’s reizen, betalen zij de kosten zelf. Dat geldt ook als zij buiten de daluren met de bus gaan.
Aanvragen
Inwoners vanaf 12 jaar met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum (dat is 120% van de toepasselijke bijstandsnorm), kunnen vanaf 8 april 2025 het abonnement aanvragen bij Orionis Walcheren. Voor de aanvraag heeft u DigiD nodig en een persoonlijke OV-chipkaart (dat is een OV-chipkaart mèt pasfoto). U kunt Orionis Walcheren telefonisch bereiken via (0118) 43 27 00.
Vragen of hulp nodig bij de aanvraag?
De meest gestelde vragen en antwoorden vindt u op de website bit.ly/busabonnement.
Hulp nodig bij de aanvraag
Mensen die hulp nodig hebben bij de aanvraag, kunnen contact opnemen met de Sociale Cliëntenraad Walcheren (SCW). Wij houden spreekuren op de volgende momenten:
- Dinsdag van 12.00-14.00 uur in de bibliotheek in Middelburg op het infoplaza;
- Woensdag van 13.00-15.00 uur op het kantoor van de SCW, Mercuriusweg 19 in Vlissingen.
Telefonisch contact kan natuurlijk ook. De SCW is bereikbaar via telefoonnummer (0118) 61 42 99 of via Mobiel/WhatsApp (06) 33 612 469.
Of mail ons via:
De SCW heeft Vlissingen een aantal keer geadviseerd over het gratis busabonnement. Fijn dat het nu zover is dat Vlissingers er gebruik van kunnen maken.