Één loket voor alle Walcherse ondernemers

De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de Coronacrisis. Er zijn acht verschillende noodmaatregelen waar zij, op de korte en langere termijn, gebruik van kunnen maken.

Om Walcherse ondernemers in deze moeilijke tijd zo goed mogelijk te ondersteunen, slaan de gemeenten Middelburg, Veere en Vlissingen en Orionis Walcheren de handen in een en openen vanaf vrijdag 27 maart een ondernemersloket.

Alle Walcherse ondernemers, met of zonder personeel, kunnen hier terecht met hun vragen en voor advies over de verschillende noodmaatregelen die voor hen getroffen zijn. Bijvoorbeeld voor:

-Informatie over de hoofdlijnen van de verschillende maatregelen, zoals:

 

o Uitstel van betaling van belastingen

o Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud

o Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers

 

-hoe en bij welke instantie deze regelingen kunnen worden aangevraagd

-waar nodig zorgen voor goede doorverwijzingen naar andere instanties

-vragen rondom het opschalen van personeel voor ondernemers die nu extra medewerkers nodig hebben

 

Het loket wordt bemenst door medewerkers van de vier organisaties en is alleen telefonisch bereikbaar. Van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren (08:30 uur –17:00 uur) op telefoonnummer 0118-433990.

 

Corona: hoe moet het nu met kwijtschelding Sabewa ?

Sabewa houdt rekening met de situatie. Heb je vragen ? Neem contact op met Sabewa 088 9995 800 of maak gebruik van ons telefonische spreekuur via 06 33612469.

 

Wanneer mensen automatische incasso hebben aanstaan, hebben zij 2 keuzes:
1.       Ze storneren* het bedrag op moment dat de automatische incasso wordt gedaan. * dat betekent: terugdraaien van een automatische incasso.
2.       Ze beginnen met de automatische incasso. Wanneer zij dan later dit jaar kwijtschelding aanvragen en dit ook (gedeeltelijk) ontvangen, dan krijgen zij het geld terug. Als zij geen kwijtschelding ontvangen, hebben zij alvast betaald en hoeven zij niet in korte tijd alsnog het hele bedrag te betalen.
 
Sabewa raadt aan om, zo mogelijk, zoveel mogelijk te kiezen voor optie 2. De betalingen zijn dan verspreid waardoor mensen niet in een paar maanden een groot bedrag hoeven te betalen. Wanneer mensen wel kwijtschelding krijgen, ontvangen zij het betaalde gewoon terug !
 
Degene die geen automatische incasso hebben aanstaan maar gewoon in twee termijnen betalen, hebben de volgende opties:
1.       Ze kunnen een betalingsregeling aanvragen en alvast gaan betalen (zie voor de voordelen hiervan punt 2 bij automatische incasso - zie boven). Een betalingsregeling kan aangevraagd worden via de mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
2.       Ze mogen ook wachten met betalen. Sabewa begrijpt het als dit voor hen niet mogelijk is op dit moment. Sabewa zal rekening houden met de vertraging en gaan dit meenemen in het invorderingsproces!
 
Sabewa Zeeland gaat tot 1 juli 2020 sowieso niet invorderen. Als er wat betalingsruimte is, is het wel handig dat er alvast een betalingsregeling wordt afgesproken zodat niet alles op het einde van het jaar nog betaald moet worden, mocht er geen kwijtschelding gegeven worden.
 

Andere openingstijden Orionis vanwege Corona

Vanaf maandag 23 maart  past Orionis de openingstijden aan. Zij zijn dan van maandag tot en met vrijdag open tussen 10 en 12 uur, voor mensen met een afspraak.

Afspraken maken gebeurt alleen als dat echt noodzakelijk is. Overige dienstverlening wordt zoveel mogelijk via de telefoon en e-mail afgehandeld.

https://orioniswalcheren.nl/contact-afspraak-maken/langskomen.html