- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Het hangt van de gemeenteraad van Vlissingen af of de begeleiding van kwetsbare jongeren naar werk doorgaat bij Orionis. Veere wil dat wel, maar Middelburg heeft helaas een streep gezet door de kosten voor die begeleiding. De gemeenteraad wil het wegvallen van Europese subsidie (ESF) niet compenseren. De stand na twee raadsbesluiten in Middelburg en Veere is 1-1. Vlissingen besluit op donderdag 12 oktober en heeft nu de sleutel in handen. Lees meer..
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Hieronder vindt u ons jaarverslag over 2017.
- Jaarverslag Sociale Cliëntenraad Walcheren 2017
- Bijlage 1 - Overzicht cliëntcontactrapportages 2017
- Bijlage 2 - Informatiebrief SCW mei 2017 - Cliëntenparticipatie in de Participatiewet
Het is met bijlagen toegestuurd aan Orionis Walcheren (Directie, Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur) en de gemeenteraden en colleges van Walcheren.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Rondkomen, complexe financiële producten en het houden van overzicht worden als lastiger ervaren dan 10 jaar geleden.
Geldzaken regelen blijkt nog steeds niet voor iedereen even eenvoudig. De afgelopen 10 jaar is het voor 41% van de Nederlanders makkelijker geworden. Vrouwen vinden vaker dan mannen dat het regelen van geldzaken moeilijker is geworden doordat ze (bijna) geen papieren bankafschriften of rekeningen meer ontvangen (25% versus 12%). 65-plussers geven vaker dan jongere doelgroepen aan dat het moeilijker is geworden om geldzaken te regelen doordat ze niet zo handig zijn met apps en internetbankieren. Dit blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken in het kader van het 10-jarig jubileum van het platform vandaag.
Hulp vragen bij het regelen van geldzaken
Mannen vinden vaker dan vrouwen dat het regelen van geldzaken de afgelopen tien jaar makkelijker is geworden, doordat zij nu meer kennis hebben (42% versus 31%). Mannen (20%) vragen minder vaak hulp aan hun partner dan vrouwen (35%) bij het regelen van geldzaken. Hoog opgeleiden vragen vaker hulp aan een financieel adviseur (28% versus 16%) en aan een kennis/collega (11% versus 5%) dan laag opgeleiden. Laag opgeleiden vragen vaker geen hulp aan anderen dan middelbaar of hoogopgeleiden (18% versus 11% en 7%). Laag opgeleiden vinden vaker dan hoog opgeleiden dat het regelen van geldzaken moeilijker is geworden doordat het moeilijker is geworden om rond te komen dan tien jaar geleden (63% versus 27%).
Lees meer: 18% van de Nederlanders vindt regelen geldzaken moeilijker geworden
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Alle werkgevers samen hebben weer ruimschoots meer banen voor mensen met een arbeidsbeperking gemaakt dan is afgesproken. In 2026 moeten bedrijven en de overheid samen 125.000 banen extra hebben gemaakt, zo is in 2013 in het sociaal akkoord afgesproken. Op het pad hier naartoe stonden de werkgevers vorig jaar voor 33.000 extra banen aan de lat. Dat zijn er bijna 37.000 geworden. Werkgevers van de overheid hebben hun doelstelling opnieuw niet gehaald. Wel hebben zij het aantal extra banen in een jaar tijd bijna weten te verdubbelen. Lees meer..
Bron: Rijksoverheid
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Bijstandsgerechtigden leven hun verplichtingen beter na als er op een flexibele manier met hen wordt omgegaan. Een handhavingsstijl waarbij de nadruk op fraude en bestraffing ligt werkt averechts, concludeert een team wetenschappers van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG).
Een onderzoeksteam van de Rijksuniversiteit Groningen heeft, onder leiding van hoogleraar rechtssociologie Marc Hertogh, in de periode 2014-2018 onderzoek verricht naar de handhaving van de socialezekerheidswetgeving. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een landelijke enquête onder meer dan duizend uitkeringsgerechtigden en van interviews en observaties bij UWV en sociale dienst. Het onderzoek wordt financieel ondersteund door Instituut Gak.
Het blijkt dat de meeste uitkeringsgerechtigden de verplichtingen die horen bij hun uitkering goed naleven. Desondanks vinden uitkeringsgerechtigden dat hun uitvoeringsinstantie zich vaker opstelt als een ‘politieagent’ (die straffen oplegt als zij zich niet aan de regels houden) dan als een ‘begeleider’ (die hen helpt bij het nakomen van hun verplichtingen).