- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Vanaf 1 maart kunt u de regeling Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) aanvragen. Deze nieuwe regeling is voor huishoudens die door de coronacrisis tijdelijk minder inkomen hebben en hierdoor in de financiële problemen raken.
TONK is er niet alleen voor zelfstandigen en ondernemers, zoals bij de Tozo. Ook als u in loondienst bent of was, kunt u in aanmerking komen voor TONK.
U kunt TONK krijgen voor maximaal zes maanden, tussen 1 januari 2021 en 1 juli 2021.
Aanvragen kan met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 en tot uiterlijk 1 september 2021.
U kunt de TONK-uitkering alleen aanvragen als u door de coronacrisis financiële problemen hebt en daardoor uw noodzakelijke (woon)kosten niet meer kunt betalen. Bent u om andere redenen in financiële problemen gekomen? Dan komt u niet in aanmerking voor een TONK-uitkering. Ook voor de kosten van de aflossing van leningen kunt u geen TONK-uitkering krijgen.
Vanaf 1 maart is het aanvraagformulier beschikbaar op de website van Orionis Walcheren. Heeft u vragen? Dan kunt tercht bij Orionis. Of neem contact op met de Sociale Cliëntenraad Walcheren.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Doe de anonieme test via https://geldfit.nl/ en ontvang binnen 2 minuten een advies voor jouw persoonlijke situatie. Of bel gratis 0800-8115
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Werknemers die niet zelfstandig het minimumloon kunnen verdienen vallen vanaf 1 juli 2021 onder een cao, de ‘Cao Aan de Slag’. De onderhandelaars van Cedris en VNG kwamen dit gistermiddag met de vakbonden FNV en CNV overeen. De cao geldt voor werknemers met een dienstverband bij een publieke organisatie die is belast met de uitvoering van de Participatiewet. De cao met een looptijd van 1 juli 2021 tot en met 31 december 2023 gaat uit van een fulltime dienstverband van 37 uur per week en voorziet in een pensioenregeling bij PWRI.
Iederin: Cao voor mensen in beschut werk: een kleine stap in de goede richting
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Bereid je goed voor op het gesprek
- Neem een goede vriend, kennis of familielid die jou kan ondersteunen (vertrouwenspersoon) mee naar de gesprekken met de casemanager.
- Schrijf alles op wat er wordt gezegd.
- Je mag het (telefoon)gesprek opnemen. Let op: je mag de opnames niet verspreiden via internet, sociale media of op een andere manier.
- Zeg geen dingen toe zonder na te denken.
Tips voor tijdens het gesprek
- Vraag om toelichting. Wat is het doel van de plaatsing? Gaat het om een tegenprestatie, een participatieplaats of een ander traject?
Stel vragen: - Waarom is dit de beste oplossing? Hoe lang gaat dit duren? Waarom is dit maatwerk?
- Wordt er voldoende rekening gehouden met jouw persoonlijke omstandigheden? Denk aan gezondheid, duur werkloosheid, opleidingen en ervaringen.
- Is het niet eigenlijk gewoon werk waar anderen wél voor betaald krijgen?
- Kom je in aanmerking voor de bijverdienregeling of een premie? Krijg je een reiskostenvergoeding?
- Krijg je recht op verlof/vakantie?
- Krijg je gelegenheid om te solliciteren of moet dat in ‘eigen’ tijd?
Voordat je bezwaar aantekent
- Vraag eerst om bedenktijd. Weiger niet meteen de beslissing van de gemeente, want dan kun je een straf opgelegd krijgen.
- Vraag om het besluit op papier zodat je in bezwaar kunt gaan.
- Ben je het niet eens met het aangeboden traject? Dan kun je actie ondernemen.
- Maak bezwaar tegen de inhoud: waarom is het voorstel van de gemeente niet goed voor jou, gezien jouw omstandigheden?
- Ga zo nodig onder protest aan het werk, terwijl je het bezwaar afwacht. De rechter toetst pas achteraf en dan moet er eerst bezwaar zijn ingediend!
- Bezwaar maken kan bij elke stap als de gemeente zich niet aan de regels houdt.
Je hebt recht op:
- bekijken van je persoonsgegevens
- bekijken van je klantdossier
- om gegevens te laten wissen
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Het MFO helpt burgers, bedrijven en overheidsorganisaties bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie.
Het MFO:
Wijst de weg naar de overheidsorganisatie die het onjuiste gegeven kan corrigeren.
Helpt wanneer je er niet uit komt. Dan gaan ze aan de slag om de fout en de problemen die daardoor zijn ontstaan, te helpen oplossen.
Helpt bij het gecorrigeerd krijgen van onjuiste gegevens als er meer dan één overheidsorganisatie bij is betrokken of als het gaat om registratie-overstijgende problemen en fouten.
Helpt als blijkt dat de gegevens wel kloppen, maar bijvoorbeeld door onjuiste interpretatie voor onbedoelde gevolgen zorgen.
Helpt de gevolgen van het gebruik van foute gegevens (zoals aanmaningen en boetes) waar mogelijk te stoppen tot de oplossing is bereikt. Zo lang er nog geen oplossing is, doen ze er alles aan om te zorgen dat jij niet verder in de problemen komt. Is de oplossing bereikt, dan helpen ze waar mogelijk bij het herstellen van de gevolgen.
Het MFO werkt samen met álle betrokken overheidsorganisaties, net zo lang tot jouw gegevens weer kloppen.
Ze ondersteunen ook overheidsorganisaties met advies en coördinerende werkzaamheden. En ze beheren een platform voor deze organisaties om samen te leren en te verbeteren.