- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
In de Participatiewet zijn bloedverwanten in de tweede graad, zoals broer en zus of grootouder en kleinkind, bij een beroep op bijstand uitgezonderd van de gehuwdennorm als ze een gezamenlijke huishouding voeren en er bij een van hen sprake is van een indicatie langdurige zorg.
Eind 2016 bestempelde de CRvB dit onderscheid in de Participatiewet als discriminatoir. Ze oordeelde dat de uitzondering daarom ook moest gelden voor alle andere personen die een gezamenlijke huishouding voeren en waarvan er één langdurige zorgbehoefte heeft. De Hoge Raad bevestigde vervolgens in zijn arrest de discriminatie, maar vernietigde het oordeel van de CRvB als zijnde duidelijk in strijd met het uitgangspunt in de Participatiewet.
Staatssecretaris Van Ark sluit aan bij het arrest van de Hoge Raad dat aangeeft dat een uitbreiding van de uitzondering naar ook niet-bloedverwante personen die een gezamenlijke huishouding voeren, strijdig is met het uitgangspunt van de Participatiewet om bij de beoordeling van het recht op bijstand in situaties van een gezamenlijke huishouding rekening te houden met de middelen van de partner, ongeacht de graad van verwantschap. De Participatiewet biedt overigens de mogelijkheid om bij individuele schrijnende gevallen financiële hulp te bieden.
Gevolgen
Nu de specifieke bepaling in de Participatiewet blijft bestaan, zullen gemeenten en de SVB zich aan de letter van de nu geldende wet moeten houden en de uitzondering langdurige zorgbehoefte alleen op samenwonende bloedverwanten in de tweede graad kunnen toepassen. De rechter zal bij een eventuele volgende zaak opnieuw uitspraak doen. Hierbij heeft de rechter de keuze tussen het toepassen van de uitzonderingsbepaling op ook samenwonende niet-bloedverwanten, of het geheel buiten toepassing laten van de uitzonderingsbepaling.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
De langverwachte uitkomsten van de experimenten met de bijstand in vijf gemeenten, die begin mei naar buiten kwamen, waren, kort gezegd, ingewikkeld. Er kwam in ieder geval geen wondermiddel uit naar voren: geen van de alternatieve methoden zorgde voor overweldigende resultaten. De geteste methoden, waarbij bijstandsgerechtigden minder regels, meer begeleiding of meer mogelijkheden tot bijverdienen kregen, leidden namelijk in veel gevallen niet of nauwelijks tot hogere baankansen. De stevige aanpak werkt dus duidelijk niet beter. Maureen van der Pligt, bestuurder bij FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘En als het dan toch evenveel kost, doe het dan maar op een menswaardige manier’.
Bron: Binnenlands Bestuur
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) zou eind mei 2020 aflopen. Maar de regeling krijgt een verlenging van 3 maanden. De verlengde regeling (Tozo 2) loopt van 1 juni tot met 31 augustus 2020.
Wanneer en waar kan ik Tozo 2 aanvragen?
Tozo 2 loopt van 1 juni tot met 31 augustus. U kunt met terugwerkende kracht aanvragen vanaf 1 juni. Heeft u nog geen Tozo 1-uitkering? Dan kunt u na 1 juni Tozo 2 aanvragen bij uw woongemeente. Heeft u al wel een Tozo 1-uitkering, dan kunt u een verkorte aanvraag indienen zodra uw woongemeente de aanvraagprocedure gereed heeft. Houd de website van uw gemeente in de gaten voor meer informatie. Voor Walcheren geldt dat u de aanvraag indient bij Orionis Walcheren. Lees meer..
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
De coronacrisis heeft grote sociale gevolgen voor jongeren, ZZP-ers en flexwerkers. In korte tijd is hun bestaanszekerheid onzeker geworden en dreigen financiële problemen. Oplopende schulden kunnen leiden tot andere problemen zoals stress, eenzaamheid, huiselijk geweld, leerachterstanden of zelfs dakloosheid. Dat is één van de conclusies van de Tijdelijke Werkgroep Sociale Impact die vandaag haar bevindingen aan het kabinet heeft overhandigd. De Werkgroep pleit voor een breed schuldenoffensief om te voorkomen dat problemen zich opstapelen.
Deelnemers aan de Tijdelijke Werkgroep Sociale Impact van het Coronavirus zijn: voorzitter Femke Halsema (Burgemeester Amsterdam), Paul Depla (burgemeester Breda, voorzitter G40), Leonard Geluk (directeur VNG), Kim Putters (directeur SCP), Hans Boutellier (Verwey – Jonker Instituut, bijzonder hoogleraar VU) en Micha de Winter (emeritus hoogleraar Universiteit van Utrecht). Bij de besprekingen waren ook de ministers Grapperhaus en Koolmees aanwezig.
De gevolgen van de coronacrisis zijn groot voor iedereen in Nederland. Naast de medische en economische gevolgen zijn er zorgen over de sociale gevolgen. Groepen die het al moeilijk hadden worden hard geraakt: de half miljoen arme gezinnen, slachtoffers van huiselijk geweld, dak- en thuislozen, laag geletterden, mensen met een arbeidsbeperking of met GGZ-problematiek. Daarnaast ontstaan nu snel nieuwe kwetsbare groepen, zoals ZZP’ers, flexwerkers en gestudeerden jongeren van het MBO, HBO of de universiteit.
De Tijdelijke Werkgroep Sociale Impact heeft de afgelopen weken een analyse gemaakt van de sociale gevolgen van de coronacrisis. In het rapport staan drie aandachtspunten voor de toekomst.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
De samenwerking Belastingen Walcheren en Schouwen-Duiveland heeft vragen gekregen over een e-mail van Loansma & Partners. Het gaat hier om een nepmail.
Heeft u een e-mail ontvangen van Loansma & Partners - Gerechtsdeurwaarders & Advocaten over de gemeentelijke belastingen? Het advies is om hier niet op in te gaan. Maak geen geld over en klik niet op links die in de e-mail staan. Voor vragen over deze nep-e-mail kunt u contact opnemen met de Belastingsamenwerking, tel. (0118) 67 50 00 of